Wat kan sales leren van sport?

Thomas Verhaar is voetballer bij Sparta Rotterdam. Een aantal jaar geleden raakte hij in gesprek met Simon Evenblij (Salesguide) over wat sales kan leren van de sport. Hierover heeft hij onderstaande blog geschreven voor Salesguide.

Bijna mijn gehele jeugd heb ik bij VOC in Rotterdam gevoetbald toen ik de kans kreeg om te leven als topsporter. Sparta Rotterdam vroeg of ik in het landelijke A-team wilde komen spelen en dat zag ik natuurlijk wel zitten. 4 jaar later zou blijken dat mijn avontuur als topsporter niet was gelopen zoals gehoopt. Ik deed een vrij grote stap terug naar mijn oude club VOC waar mijn broertjes en vele vrienden inmiddels in het 1e elftal speelde. De grootste reden was dat ik weer plezier wilde krijgen in het voetballen. Het bleek een gouden greep, we wonnen met een ongelofelijk hecht team alles wat we konden winnen en ik had de tijd van mijn leven. Plezier stond voorop, behalve op zondag dan was winnen het aller belangrijkst. De vraag is: Had ik het ook zo naar mijn zin gehad als we niet zo succesvol waren geweest?

Toen ik inmiddels weer actief was als profvoetballer bij Sparta sprak ik met Simon Evenblij over sport en sales en de vele overeenkomsten die er zijn te vinden. We kwamen tot de conclusie dat de grootste overeenkomst is dat succes primair wordt bepaald door het behaalde resultaat en niet perse door de geleverde kwaliteit. Bijvoorbeeld: een spits kan een bal technisch helemaal verkeerd raken maar de bal kan dan alsnog in de goal belanden.

Er zijn vele factoren die invloed hebben op het behalen van een goed resultaat. Als sporter is het de kunst om te bepalen op welke factoren jij wel en op welke factoren jij geen invloed hebt. Tussen twee factoren kan er dus onderscheid gemaakt worden. Bij Sparta staat dagelijks het woord “leveren” centraal. Het leveren van kwaliteit is in mijn ogen de belangrijkste bouwsteen tot het behalen van resultaat, dit is in sales niet anders. Als voetballer bestaat dit dus vooral uit: fysieke arbeid, tactische kennis en verzorging van je lichaam, als verkoper bestaat dit uit: ambitie, kennis van jezelf en de ander en de juiste kennis en vaardigheden om overtuigend een product of dienst aan de man te brengen. Het doel blijft het halen van resultaat maar de focus in de weg daar naartoe ligt op je eigen handelen. Dit maakt je in mijn ogen langdurig succesvol, ook als er momenten zijn waarop het resultaat even uitblijft.

sales-en-sport